Nowelizacja ustawy o OZE!
Aktualności!
Doczekaliśmy się!
Z obiecanych 100 konkretów przez Tuska częściowo zostało zrealizowanych 27, dorzucamy tutaj tak samo "częściowo" zrealizowany 84 punkt ich obietnic, czyli "Przywrócimy korzystne zasady rozliczania produkowanej energii dla prosumentów", ponieważ ustawa nie przywraca starych zasad tylko delikatnie modyfikuje obecne, ale nie ja będę rozliczał nasz rząd tylko wyborcy w kolejnych wyborach, więc tylko was uprzejmie informuje
A teraz konkretnie:
nowelizacja ustawy o odnawialnych źródłach energii (OZE), która weszła w życie 14 grudnia 2024 roku, a jej kolejne przepisy obowiązują od 27 grudnia 2024 roku, wprowadza szereg istotnych zmian mających na celu wsparcie transformacji energetycznej w Polsce. Nowe regulacje obejmują zarówno odbiorców przemysłowych, jak i prosumentów, czyli osoby produkujące energię na własne potrzeby z małych instalacji OZE.
Zmiany dla prosumentów
- Powrót do systemu rozliczeń RCEm:
- Prosumentom, którzy rozpoczęli wytwarzanie energii przed 1 lipca 2024 roku, umożliwiono powrót do systemu rozliczeń opartego na średniej miesięcznej cenie energii elektrycznej (RCEm). Ten mechanizm chroni ich przed niższymi, godzinowymi cenami energii wprowadzanej do sieci.
- Opcja rozliczeń według RCE:
- Wprowadzono możliwość przejścia na rozliczenia według rynkowej godzinowej ceny energii elektrycznej (RCE). Jest to szczególnie korzystne dla aktywnych prosumentów, których instalacje mogą dostosowywać się do aktualnego zapotrzebowania na rynku energii.
- Zwiększenie wartości depozytu prosumenckiego:
- Nowe przepisy zwiększają wartość depozytu prosumenckiego o 23% w danym miesiącu kalendarzowym. Środki te mogą być wykorzystane na zakup energii elektrycznej od sprzedawcy.
- Wsparcie unijne:
- Prosumenci mogą ubiegać się o wsparcie z unijnych programów dotacyjnych na domowe magazyny energii, co dodatkowo obniży koszty eksploatacji instalacji OZE.
Zmiany dla odbiorców przemysłowych
- Ulga OZE: Wprowadzono mechanizm obniżający koszty energii elektrycznej dla przedsiębiorstw energochłonnych. Ulga ta obejmuje m.in. zmniejszenie obowiązku umarzania świadectw pochodzenia oraz obniżenie opłat OZE i kogeneracyjnych. Rozszerzono także katalog kodów PKD kwalifikujących do ulg, co pozwoli większej liczbie firm na skorzystanie z preferencyjnych warunków.
- Obowiązki sprawozdawcze: Zmieniono zasady raportowania dla przedsiębiorstw korzystających z ulg. Od 2025 roku wymagane będą dwa sprawozdania rocznie, zawierające szczegółowe dane dotyczące zużycia energii i efektywności wykorzystania OZE.
- Warunkowość ulg: Korzystanie z ulg zostało powiązane z koniecznością ograniczenia emisji gazów cieplarnianych, co wymaga inwestycji w technologie niskoemisyjne.
Ułatwienia inwestycyjne
- Skrócenie procedur administracyjnych:
- Procesy inwestycyjne związane z instalacjami OZE, takimi jak panele fotowoltaiczne, magazyny energii czy pompy ciepła, zostały znacznie przyspieszone.
Czas potrzebny na uzyskanie wymaganych pozwoleń skrócono z 356–416 dni do około 149 dni.
- Procesy inwestycyjne związane z instalacjami OZE, takimi jak panele fotowoltaiczne, magazyny energii czy pompy ciepła, zostały znacznie przyspieszone.
- Rozszerzenie zakresu ulg i wsparcia:
- Nowelizacja przewiduje dwa poziomy ulg dla sektorów energochłonnych: 85% obowiązku dla najbardziej narażonych na ryzyko ucieczki emisji oraz 75% dla pozostałych sektorów.
Podsumowanie
Nowelizacja ustawy o OZE jest istotnym krokiem w kierunku promowania odnawialnych źródeł energii w Polsce.
Zmiany te mają na celu nie tylko zwiększenie opłacalności inwestycji w mikroinstalacje, ale także wsparcie przemysłu energochłonnego oraz przyspieszenie transformacji energetycznej kraju zgodnie z unijnymi regulacjami.
Nowe przepisy obejmują ponad 400 tysięcy gospodarstw domowych i liczne przedsiębiorstwa przemysłowe, co czyni je kluczowym elementem strategii energetycznej Polski.